سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شناخت بهتر سپتیک تانک و زمان استفاده از آن_هلدینگ صنایع برتر

سپتیک تانک چیست؟

سپتیک تانک های زیر زمینی به مخازن نگهداری فاضلاب، مخازن نگهداری زباله و مخازن آب سیاه در زیر زمین گفته می شود. از این سپتیک تانک ها برای نگهداری پساب های حاوی پسماند های انسانی، انواع مختلف فاضلاب و آب سیاه استفاده و بهره برداری می شود.    

سپتیک تانک ها برای استفاده در مکانهای مسکونی و تجاری به خصوص در مکانهایی که شهرداری شبکه ی لوله های فاضلاب را اجرا نکرده است، طراحی شده اند. این مخازن پایه اجرای س‍یستم های جمع آوری فاضلاب در محل را برای مکان های ثابت مانند خانه ها، اردوگاه های شکاری، کابین ها و کلبه ها را فراهم می کند.

سپتیک تانک ها همچنین به عنوان تنها راه کنترل فاضلاب برای وسایل نقلیه تفریحی و کمپ های متحرک هستند. سپتیک تانک ها برای ذخیره یا حمل آب آشامیدنی در نظر گرفته نشده اند و برای این منظور مورد تایید نیستند  .

از سپتیک تانک ها به طور گسترده ای در واحد های مسکونی و ویلایی، مجتمع های مسکونی و اداری، کارگاه های عمرانی و ساختمانی، کارخانجات تولیدی و صنعتی، هتل ها، رستوران ها، و مجتمع های تفریحی و ورزشی استفاده و بهره برداری می شود. هر سپتیک تانک از اجزای مختلفی تشکیل شده است. اجزای مهم هر سپتیک تانک عبارت است از:

سیستم ورودی فاضلاب: شامل لوله و بافل (میانگیر) ورودی است.

سیستم خروجی فاضلاب: شامل بافل و لوله خروجی سپتیک تانک می باشد.

مخزن اولیه سپتیک تانک: که بیشترین حجم سپتیک تانک را به خود اختصاص داده و معمولا 70-60 درصد حجم کل سپتیک تانک مربوط به این بخش است.

مخزن زلال سازی: این مخزن تقریبا 30 درصد حجم کل سپتیک تانک را شامل شده و در آن فاضلاب عاری از مواد قابل ته نشینی و شناوری تجمع می یابد.

دیواره جداکننده: که باعث جلوگیری از ورود لجن و چربی و روغن های شناورشده به مخزن زلال سازی می شود.

خروج بیو گاز (تهویه): از طریق این مجرا گاز های تولید شده ناشی از فرآیند های بی هوازی تصفیه فاضلاب که عمدتا متان است از سپتیک تانک خارج می شود.

مخزن سپتیک تانک یک محفظه نگهداری پساب و فاضلاب می باشد است که امکان دارد از جنس آجر، بتن، فایبرگلاس و یا پلی اتیلن باشد و از آن جایی که فاضلاب اغلب رنگ تیره دارد (به صورت لجن) توسط لوله های متصله از سرویس های بهداشتی وارد سپتیک تانک شود.

شایان ذکر است که این سپتیک تانک که اغلب اوقات به صورت دفنی می باشد در خارج از محل سکونت و در محوطه ای دور از عبور و مرور دفن می شود. البته سپتیک تانک اگر از جنس سپتیک تانک پلی اتیلن باشد، هیچ گونه مشکلی در رفت و آمد در محل دفن سپتیک تانک رخ نخواهد داد. چرا که سپتیک تانک تولیدی شرکت هلدینگ صنایع برتر با استفاده از بهترین مواد اولیه پلی اتیلنی ساخت شده و قابلیت تحمل بار ترافیکی تا 64 کیلو نیوتن را نیز دارا می باشد. ناگفته نماند که باید محل دفن سپتیک تانک را ابتدا تراز کرد که این عمل هم با استفاده از لایه ای 20 سانتی متری از جنس بتن درست می شود تا سپتیک تانک بر روی این محل قرار بگیرد.

عملکرد سپتیک تانک

بخش اول سپیک تانک تشکیل شده از ورودی فاضلاب است، این بخش، به وسیله یک دیواره جدا کننده از بخش دوم مجزا می شود، با توجه به وزن بالای ذرات خارجی به دلیل بالا بودن وزن شان، به سمت پایین حرکت می کنند و در کف مخزن ته نشین می شوند. روغن ها که وزن پایین تری نسبت به فاضلاب دارند، به سمت بالا می آیند و به بیان دیگر روی سطح شناور می شوند. ارتباط بین دو قسمت مخزن که در بالا شرح داده شد، به صورتی است که اجرام شناور و مواد ته نشین شده امکان عبور ندارند، در نتیجه فقط آب صاف وارد بخش دوم می شود. باکتری های بی هوازی، تا 95درصد اجرام را به مواد ساده تر، تجزیه می نماید.نکات مهم در طراحی سیستم سپتیک تانک

یک سیستم سپتیک تانک باید حداقل دو محفظه داشته باشد. اولین محفظه باید حداقل 50 درصد طول کل را در بر‌گیرد و اگر فقط دو محفظه باشد، باید دو سوم طول کل باشد. بیشتر ماده جامد در محفظه اول ته نشین می شوند. دیواره بین محفظه ‌ها، سبب جلوگیری از فرار کفاب و جامدات همراه با پساب به بیرون از مخزن می شود. یک لوله خروجی T شکل حجم کفاب و جامدات تخلیه ‌شده همراه پساب خروجی را بیشتر کاهش می‌دهد.

دسترسی به تمام محفظه‌ ها (‏از طریق دریچه)‏ برای نگهداری ضروری است. سپتیک تانک ها برای آزاد سازی کنترل ‌شده گاز های بو دار و بالقوه مضر، باید مجهز به ونت شوند. طراحی یک سیستم سپتیک تانک به تعداد کاربران، مقدار آب مصرفی سرانه، متوسط دمای سالانه، تناوب تخلیه و ویژگی ‌های فاضلاب بستگی دارد. زمان نگهداری باید 48 ساعت برای رسیدن به تصفیه متوسط باشد.

سپتیک تانک پلی اتیلن

مزایای سپتیک تانک پلی اتیلن

مزایای بسیار زیاد پلی اتیلن باعث افزایش استفاده از سپتیک تانک پلی اتیلن شده است. سهولت کارکرد و عملکرد بالا از ویژگیهای اصلی سپتیک تانک پلی اتیلن است.

·        پوشش ضد UV

·        کاملاً ایزوله و بدون بو

·        وزن سبک و سهولت حمل و نصب

·        سهولت کار و تخلیه لجن از سپتیک تانک

·        هزینه بسیار مناسب سپتیک تانک پلی اتیلن

·        مقاومت بالا در برابر خوردگی و شرایط نامناسب محیطی

·        ساخت سریع و نصب آسان سپتیک تانک های پلی اتیلنی

·        امکان جا به جایی سپتیک تانک پلی اتیلن حتی چند سال پس از نصب اولیه

·        آب بندی کامل مخازن پلی اتیلن و جلوگیری از ورود هرگونه آلودگی خارجی

·        دارای دیواره بسیار مقاوم در برابر فشار های حاصل از خاک اطراف سپتیک تانک پلی اتیلن

·        امکان دفن سپتیک تانک پلی اتیلن در زیر زمین با هدف جلوگیری از اشغال فضا های مفید

کاربردهای سپتیک تانک

ویژگی هایسپتیک تانک باعث کاربرد گسترده آن ها در بخش های مختلف خانگی، بهداشتی و صنعتی شده است. برخی از اصلی ترین موارد کاربرد های سپتیک تانک ها عبارت است از:

·   متعادل سازی و پمپاژ فاضلاب در سیستم های تصفیه فاضلاب

·   پیش تصفیه و تصفیه مقدماتی فاضلاب بهداشتی واحد های مسکونی، مجتمع های تجاری و اداری، هتل ها و رستوران ها به دلیل قوانین شهرداری و سازمان حفاظت محیط زیست

·   حذف ذرات قابل ته نشینی، چربی و روغن های موجود در فاضلاب رستوران ها و سالن های غذا خوری جهت جلوگیری از پر شدن سریع چاه جذبی و گرفتگی لوله ها به سبب تجمع چربی و ذرات درشت قابل ته نشین

ابعاد سپتیک تانک

ابعاد سپتیک تانک ها متغیر می باشد و در حجم های مختلف قابل طراحی و تولید هستند. البته این شرط هم قابل توجه است که سپتیک تانک ها طبق فرمول مربوطه نمی توانند کم تر از 5/4 متر مکعب باشند.

مخازن سپتیک زیر زمینی در اندازه های مختلف از 750 لیتر تا 6000 لیتر در دسترس هستند. احتمالا یک ورودی و خروجی با به مخازنی با اندازه 750 لیتر تا 2000 گالن اضافه شود.

معمولاً ورودی و خروجی 4 اینچی یک ویژگی استاندارد در مخازن به اندازه 3000 لیتر تا 6000 لیتر است و هر سپتیک تانک فاضلاب پلاستیکی دارای یک درب می باشد.

محاسبه حجم سپتیک تانک

حجم سپتیک تانک باید به صورت دقیق طراحی شود که این مستلزم مشاوره گرفتن از یک کارشناس حرفه ای است. برای بالا بردن کارایی سیستم های سپتیک تانک، توجه به موارد زیر ضروری به نظر می رسد.

·        سپتیک تانک را به صورت منظم بررسی کنید.

·        حذف لجن باید در بازه زمانی معینی انجام شود.

·        تخلیه و تمیز کردن سپتیک تانک را به کمک پمپ انجام دهید.

·        در صورت ایجاد انسداد به سرعت در جهت حذف آن اقدام کنید.

·        برای تخلیه سپتیک تانک، مخزن را به صورت کامل تخلیه نکنید. زیرا وجود میزانی از مواد لجنی لازم است تا باکتری های تجزیه کننده در سپتیک تانک باشند.

سپتیک تانک

چه زمانی باید از سپتیک تانک استفاده کنیم؟

در مواقعی که نیازی به استفاده از تصفیه کامل فاضلاب نیست. تصفیه کامل هزینه بالایی دارد و نیازمند تجهیزات خاص خود می باشد. در این شرایط می توانید از سپتیک تانک برای تصفیه فاضلاب استفاده کنید.

اگر فاضلاب حاوی آلودگی های خطرناک و مضر برای محیط زیست و انسان نیست و حجم آن کم است، می توان از سپتیک تانک فاضلاب استفاده کرد.

آخرین مورد مسائل اقتصادی است. اگر شما نمی توانید برای تصفیه فاضلاب هزینه زیادی تقبل کنید و از نظر مالی مشکل دارید، می توانید از سپتیک تانک به عنوان یک روش تصفیه فاضلاب با قیمت مناسب استفاده نمایید.

سپتیک تانک فاضلاب یکی از مقرون به صرفه ترین و مطمئن ترین سیستم های تصفیه فاضلاب شهری و خانگی است و قیمت آن به نوع و جنس، شرکت تولید کننده مخزن سپتیک و کارخانه تولید کننده سپتیک تانک بستگی دارد.

روش های نوین جمع آوری فاضلاب توسط سیستم سپتیک تانک

باکتری های موجود در فاضلاب با تکثیر خود در زمان توقف فاضلاب در سپتیک عمل هضم را انجام می دهد و مواد جامد فاضلاب را به لجن تبدیل می کند. این مایع با سر ریز از سپتیک تانک خارج شده و به حوضچه پخش می ریزد و از طریق دیوار های مشبک حوضچه جذب زمین می شود. البته این روش در آمریکا مجاز است ولی در ایران باید مایع فاضلاب پس از خروج از سپتیک تانک در حوضچه کلر زنی، کلر زنی شود و سپس دفع شود .

فاضلاب پس از ورود به انباره به دلیل کاهش سرعت جریان آن قسمتی از مواد معلق خود را به صورت ته نشینی از دست می دهد و از سوی دیگر انباره بیرون می رود و مواد ته نشین شده به صورت لجن در کف انباره جمع می شوند. این لجن حاوی ارگانیسم های زنده مفیدی می باشد. این ارگانیسم ها از فاضلاب ورودی به عنوان غذا استفاده کرده و بدین ترتیب فاضلاب را تصفیه می کنند و به این دلیل حجم لجن در این سیستم تقریباً ثابت بوده و تا چند سالی نیاز به تصفیه لجن ندارد.

شرایط نگهداری سپتیک تانک و بالا بردن کارایی آن

توجه به موارد زیر برای نگهداری و بالا بردن سطح کارایی سپتیک تانک حائز اهمیت می باشد:

·   بعد از نصب دستگاه حتما باید از هواکش مخصوص برای هدایت گاز های نامطبوع مخزن، به بالا ترین نقطه محل سکونت استفاده کرد زیرا که عدم انجام این عمل موجب انفجار سپتیک تانک می شود.

·   لازم به ذکر است که پساب خروجی از سپتیک تانک برای آبیاری فضای سبز قابل استفاده نمی باشد و بیشتر جهت آبیاری ریشه درختان و گیاهان از طریق سیستم زهکشی مورد استفاده قرار می گیرد.

زمان تخلیه و تمیز کاری سیستم سپتیک تانک به چه مواردی بستگی دارد؟

·        میزان فاضلاب ورودی

·        میزان مواد جامد در فاضلاب

·        میزان لجن غیر قابل هضم در کف سیستم سپتیک تانک

·        میزان ضخامت کف تولید‌شده در سیستم سپتیک تانک (به علت روغن ها و چربی ها)

نحوه صرفه جویی در هزینه تمیز کردن سپتیک تانک

پرداخت پیمانکار برای پمپاژ مخزنی که فقط نیمی از آن پر است، اتلاف پول است. اگر می توانید بفهمید که سپتیک تانک هر چند وقت یک بار پر می شود، می توانید قرار ملاقات بعدی خود را در زمان مناسب تنظیم کنید. تمیز کاری سپتیک تانک هر چند سالی ضروری است و باعث می شود طول عمر سیستم سپتیک تانک افزایش یابد.

توجه:

·   قبل از این که پیمانکار شروع به پمپاژ سپتیک تانک کند، از او بخواهید که عمق لجن و کف را اندازه گیری کند.

·   عمق هر لایه و زمان آخرین تمیز شدن سپتیک تانک را یاد داشت کنید.

·   وقتی می دانید سپتیک تانک شما چقدر طول کشید تا به عمق فعلی خود برسد، می توانید تقریباً زمان پر شدن دوباره آن را محاسبه کنید.

با توجه به موارد ذکر شده در بالا، گروه تولیدی و صنعتی هلدینگ صنایع برتر ایران سعی دارد سپتیک تانکی با کیفیت و قیمت مناسب خدمت شما را ارائه دهد و امروزه سپتیک تانک های به روز این کارخانه را با قیمت بسیار مناسب می توانید تهیه کنید.

گروه تولیدی و صنعتی هلدینگ صنایع برتر ایران، تولید کننده و تامین کننده پیشرو سپتیک تانک است که راه حل های سفارشی را برای نیاز های مختلف مشتریان ارائه می دهد.

سپتیک تانک شرکت هلدینگ صنایع برتر ایران با دوام و کاربردی است و در برابر شرایط شدید در هر شرایطی سازگار است و برای استفاده های شهری و خانگی ایده آل است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سپتیک تانک، فرآیند تولید سپتیک تانک و همچنین اطلاع از قیمت سپتیک تانک، به سایت هلدینگ صنایع برتر ایران مراجعه نمایید و با کارشناسان و متخصصان هلدینگ صنایع برتر ایران در ارتباط باشید.

سپتیک تانک