سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی باسپتیک تانک پلی اتیلن|کارکرد سپتیک تانک فاضلاب پلی اتیلن

سپتیک تانک چیست؟

سپتیک تانک یا گند انبار که یک مخزن ته نشینی می باشد معمولا به شکل دفنی و توسط فرآیند بیولوژیکی برای تصفیه فاضلاب استفاده می شود. سپتیک تانک معمولا برای مناطقی که دسترسی به شبکه اصلی فاضلاب ندارند مورد استفاده قرار می گیرد. این مخزن یکی از ساده ترین نوع تصفیه خانه و تصفیه فاضلاب می باشد. که به صورت تصفیه فیزیکی و تصفیه زیستی یا ته نشینی صورت می گیرد. این سیستم بیشتر برای مناطقی که امکان چاه زدن وجود ندارد و مناطقی که سطح آب های زیر زمینی بسیار بالاست مورد استفاده قرار می گیرد.

اجزای مهم سپتیک تانک

سیستم ورودی فاضلاب: شامل لوله و بافل (میانگیر) ورودی است  .

مخزن اولیه سپتیک تانک: که بیشترین حجم سپتیک تانک را به خود اختصاص داده و معمولا 70-60 درصد حجم کل سپتیک تانک مربوط به این بخش است.

دیواره جداکننده: که باعث جلوگیری از ورود لجن و چربی و روغن های شناور شده به مخزن زلال سازی می شود.

مخزن زلال سازی: این مخزن تقریبا 30 درصد حجم کل سپتیک تانک را شامل شده و در آن فاضلاب عاری از مواد قابل ته نشینی و شناوری تجمع می یابد.

خروج بیو گاز (تهویه): از طریق این مجرا گاز های تولید شده ناشی از فرآیند های بی هوازی تصفیه فاضلاب که عمدتا متان است از سپتیک تانک خارج می شود.

سیستم خروجی فاضلاب: شامل بافل و لوله خروجی سپتیک تانک می باشد.

عملکرد سپتیک تانک

سیستم های سپتیک تانک، ساختار های تصفیه پساب های زیر زمینی هستند که معمولا در مناطق روستایی بدون سیستم های فاضلاب متمرکز استفاده می شوند. این مخازن ترکیبی از طبیعت و تکنولوژی اثبات شده برای تصفیه فاضلاب از لوله کشی خانگی تولید شده توسط حمام، تخلیه آشپزخانه و لباس های شسته شده می باشند.

یک سیستم سپتیک تانک معمولی شامل مخزن سپتیک تانک و یک میدان تخلیه یا میدان جذب خاک می باشد. وظیفه مخزن سپتیک تانک، هضم مواد ارگانیک، جدا کردن مواد شناور (مانند روغن و گریس) و جامدات از فاضلاب است. این سیستم، مواد مایع (شناخته شده به عنوان پساب) را از مخزن سپتیک به یک سری از لوله های سوراخ شده به زمین مورد نظر انتقال می دهد، اتاق های شستشو و یا دیگر واحد های طراحی شده به آرامی خروجی پساب را به خاک و یا آب های سطحی تخلیه می کنند.

از اولین سپتیک تانک ها تا سال 1992، هیچ مخزن واقعی در مخزن نصب نشده بود تا از نزدیک شدن لجن به انتهای خروجی مخزن جلوگیری کند. در این سپتیک تانک های سبک قدیمی زمانی که آب وارد مخزن می شود، لجن را افزایش می دهد و می تواند آن را به فضای تخلیه ای که مانع جریان ورود آب به خطوط خروجی می شود، فشار دهد.

در سال 1992 نصب دیافراگم بهبود زیادی را در حفظ لجن دور از خروجی انجام داد. این به این معنی نیست که لجن نمی تواند راهی برای خروج پیدا کند. تنها پمپ های منظم سپتیک تانک باعث جلوگیری از ورود لجن به فاضلاب می شوند.

انواع سپتیک تانک

انواع سپتیک تانک ها را معمولا از نظر جنس مخازن آن به چهار دسته کلی تقسیم می شوند، که عبارت است از:

سپتیک تانک پلی اتیلن

·        سپتیک تانک پلی اتیلن تک جداره

·        سپتیک تانک پلی اتیلن دو جداره

سپتیک تانک بتنی

·        سپتیک تانک بتنی پیش ساخته

·        سپتیک تانک بتنی درجا

سپتیک تانک فایبرگلاس

·        سپتیک تانک GRP

·        سپتیک تانک فایبرگلاس

سپتیک تانک آجری (مصالح بنایی)

سپتیک تانک

سپتیک تانک پلی اتیلن چیست؟

آخرین نوع از انواع سپتیک تانک، سپتیک تانک پلی اتیلنی است. سپتیک تانک پلی اتیلن ساده ترین نوع تصفیه است که از پلی اتیلن ساخته شده و مقاومت بسیار بالا درمقابل خوردگی و مواد شیمیایی دارد. مزایای پلی اتیلن در سیستم های جمع آوری و تصفیه فاضلاب باعث شده است که روز به روز مصرف انواع لوله و مخازن پلی اتیلنی در  این بخش افزایش یابد. در سال های اخیر و با ورود تکنولوژی تولید لوله های با قطر تا 3500 میلی متر به کشور، تولید و استفاده انواع مخازن پلی اتیلنی نیز گسترش یافته است. درسپتیک تانک پلی اتیلن دو نوع تصفیه کیه یکی که تصفیه مکانیکی (ته نشینی) و دیگری تصفیه زیستی با کمک باکتری های بی هوازی صورت می گیرد.

طراحی سپتیک تانک پلی اتیلن

طراحی به صورتی می باشد که فاضلاب ورودی به آن تقریباً‌ بین یک تا سه روز داخل آن می ماند. در طول این مدت مواد معلق سنگین فاضلابی در کف تانک ته نشین شده و لجن حاصل می شود که لجن شامل میکروارگانیسم های مفیدی می باشد که با تغذیه از فاضلاب ورودی باعث تصفیه فاضلاب می گردند.

مواد معلق سبک فاضلابی شامل روغن و چربی به تدریج به صورت یک کف غلیظ در سطح مایع شناور می شود. با وارد شدن فاضلاب به داخل، به همان میزان پساب از لوله خروجی تعبیه شده در سپتیک تانک دفع می شود.

با توجه به این مسئله، تخلیه لجن با درنظر گرفتن زمان ماند اولیه، هر 2 تا 4 سال یک بار ضروری می باشد. البته رعایت اصول بهداشتی در این زمینه به دلیل وجود باکتری های بیماری زا قابل توجه است.

سپتیک تانک پلی اتیلن تولیدی شرکت هلدینگ صنایع برتر به دلیل جلوگیری از پخش بوی نا مطبوع پسماند های فاضلاب به صورت سر پوشیده با درپوش های مناسب ساخته می شود. عموماً در مکان های فاقد شبکه لوله کشی و سیستم های فاضلاب نظیر ادارات، رستوران ها، هتل، پمپ بنزین و همچنین عمل پیش تصفیه فاضلاب و پساب در تصفیه خانه های بزرگ به عنوان یک راه حل اولیه و موقت مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرد.

کارکرد سپتیک تانک فاضلاب پلی اتیلنی

·        مرحله اول فرایند عملکرد سپتیک تانک پلی اتیلن

فرآیند کارکرد دستگاه سپتیک تانک از جنس پلی اتیلن به این صورت است که در ابتدای امر، فاضلاب موجود از طریق لوله های ورودی وارد مخزن اولیه سپتیک تانک که به عنوان اولین قسمت دستگاه می باشد می شود. همان طور که در بخش قبلی مربوط به اجزای سپتیک تانک پلی اتیلنی ارائه گردید، حجم این قسمت چیزی معادل با دو سوم از حجم کلی مخزن سپتیک تانک را در شامل می شود.

پس از آن که فاضلاب وارد این قسمت شد، ذرات خارجی و مواد معلق موجود در فاضلاب وارد شده به دلیل برخورداری از وزن بیشتر، به سمت پایین مخزن شروع به حرکت کرده و در کف مخزن به شکل ته نشین جانمایی می شوند.

بخش دیگری از فاضلاب را که از روغن و چربی تشکیل شده است، به دلیل دارا بودن وزن کم تر به نسبت دیگر مواد تشکیل دهنده فاضلاب، به سمت بالا حرکت کرده و به صورت شناور بر روی سطح فاضلاب قرار می گیرند.

·        مرحله دوم فرایند عملکرد سپتیک تانک پلی اتیلن

مواد ته نشین شده در کف مخزن سپتیک تانک، پس از گذشت مدت زمانی، باعث تبدیل شدن به حجمی از لجن می شود که در این مرحله، باکتری ها و میکرو ارگانیسم ها در این لجن شروع به رشد و تکثیر خواهند کرد.

در فضای به وجود آمده، بر اثر واکنش های بیولوژیکی که در حین رشد و نمو باکتری ها صورت می گیرد سبب می شود که مواد آلی آلاینده ها، تجزیه و فاضلاب موجود در مخزن سپتیک تانک تصفیه شود.

همچنین، روی دادن این واکنش ها باعث می شود تا حجم قابل توجهی از لجن ها به بیوگاز ها تبدیل شده و در نتیجه، از حجم لجن کاسته شود.

بیوگاز ایجاد شده که اکثراً گاز متان می باشد از طریق قسمت ونت هوا و بر اثر تبادل هوا با محیط خارج از مخزن، از داخل سپتیک تانک خارج می شود.

·        مرحله سوم فرایند عملکرد سپتیک تانک پلی اتیلن

در مرحله بعد، پساب بخش اول پس از عبور از مسیر جریانی که به واسطه دیواره جدا کننده در داخل مخزن سپتیک تانک پلی اتیلن تعبیه شده است، وارد مخزن ثانویه سپتیک تانک پلی اتیلنی می شود. در این شرایط، ذرات روغنی و چربی گونه ای که در فاضلاب باقی مانده است به دلیل سبک بودن آن، بر روی سطح آب شناور گشته و در نتیجه، پساب تصفیه و زلال شده با استفاده از لوله خروجی از مخزن سپتیک تانک پلی اتیلن خارج می شود.

نکته قابل توجهی که در این قسمت باقی می ماند، آن است که لجن موجود و انباشته شده در سپتیک تانک پس از گذشت یک الی دو سال باید از مخزن تخلیه شود.

سپتیک تانک

کاربرد سپتیک تانک پلی اتیلن

سپتیک تانک های پلی اتیلن برای ذخیره آب آشامیدنی، مواد غذایی و مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرند. به دلیل استفاده از مواد تشکیل دهنده و گرید مواد غذایی، تمام مخازن در صنایع غذایی قابل استفاده و دارنده مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند. برای نصب اتصالات برای لوله کشی، می توان بخشی از دیواره مخازن را به راحتی سوراخ کرد.

لایه فوم موجود در مخازن کف، باعث سبک شدن مخازن شده و از انتقال حرارت از طریق دیواره مخزن جلوگیری کرده و دمای ثابت مایعات را در داخل خود نگه می دارد. لایه ضد آفتاب در مخازن سه و چهار لایه از رشد جلبک ها در داخل مخازن جلوگیری می کند.

مخازن در دو حالت عمودی و افقی و همچنین در سه نوع تک لایه، سه لایه و چهار لایه تولید می شوند.

شرکت هلدینگ صنایع برتر ایران یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان پیشرو سپتیک تانک پلی اتیلن در ایران می باشد.

مخازن که با استفاده از رزین های پلی اتیلن ساخته شده اند راهی برای نصب منازل و تجاری می باشد. مخازن دارای یک طرح دنده ای برای استفاده در زمین است. سپتیک تانک پلی اتیلن به عنوان نگهدارنده مخازن، مخازن زباله و سایر موارد استفاده می شود. مخازن در ابعاد مختلفی برای انتخاب شما وجود دارد.

مزایای سپتیک تانک پلی اتیلن

مزایای بسیار زیاد پلی اتیلن سبب افزایش استفاده از سپتیک تانک پلی اتیلن شده است. سهولت کارکرد و عملکرد بالا از ویژگیهای اصلی سپتیک تانک پلی اتیلن است. مزایای سپتیک تانک پلی اتیلن عبارت است از:

·        پوشش ضد UV

·        کاملاً ایزوله و بدون بو

·        ساخت سریع و نصب آسان مخازن

·        وزن سبک و سهولت حمل و نصب

·        سهولت کار و تخلیه لجن از سپتیک تانک پلی اتیلن

·        مقاومت بالا در برابر خوردگی و شرایط نامناسب محیطی

·        امکان جا به جایی سپتیک تانک حتی چند سال پس از نصب اولیه

·        امکان دفن در زیر زمین با هدف جلوگیری از اشغال فضا های مفید

·        دارای دیواره بسیار مقاوم در برابر فشار های حاصل از خاک اطراف مخازن

·        آب بندی کامل مخازن پلی اتیلن و جلوگیری از ورود هرگونه آلودگی خارجی

نکات مهم جهت بهبود عملکرد سپتیک تانک پلی اتیلن

·        از ریختن چربی و روغن در سپتیک تانک آشپزخانه و ... خود داری شود.

·        از ورود اشیاء غیر قابل تجزیه مانند پلاستیک، کهنه بچه خود داری گردد.

·        بهتر است از آب داغ جهت باز کردن مسیر فاضلاب مسدود شده به جای مواد سوزآور استفاده شود.

·        حتی المقدور سعی شود از مواد شوینده خیلی قوی جهت پاک کردن حمام، دستشویی و ... استفاده نشود.

·   در صورتی که میزان ورودی چربی به سپتیک تانک پلی اتیلن زیاد می ‌باشد، توصیه می‌ شود از چربی گیر قبل از ورود فاضلاب به سپتیک تانک پلی اتیلن استفاده شود.

·   خودرو سنگین بر روی سپتیک تانک پلی اتیلن عبور نکند. عبور و حرکت می‌ تواند لوله‌ های ورودی و خروجی به سپتیک تانک پلی اتیلن یا شیب بندی آن ‌ها را صدمه بزند.

·   از ورود رنگ و روغن موتور، سم و کود شیمیایی خود داری شود (امکان از بین بردن میکروارگانیزم هایی که مواد آلی را تجزیه می ‌کنند، وجود دارد و در خروجی خاک را نیز صدمه می ‌زنند).

·   در صورت استفاده از صافی پس از سپتیک تانک پلی اتیلن، بخش دیگری از فاضلاب تصفیه می ‌شود و در مواردی که خروجی سپتیک تانک پلی اتیلن مطابق استاندارد نمی‌ باشد، می ‌توان از یک یا چند سپتیک تانک پلی اتیلن متوالی یا صافی استفاده کرد.

با توجه به موارد ذکر شده در بالا، گروه تولیدی و صنعتی هلدینگ صنایع برتر ایران سعی دارد سپتیک تانک های پلی اتیلن را با کیفیت و قیمت مناسب خدمت شما عزیزان ارائه دهد و امروزه سپتیک تانک های پلی اتیلن به روز این کارخانه را با قیمت بسیار مناسب می توانید تهیه کنید.

گروه تولیدی و صنعتی هلدینگ صنایع برتر ایران، تولید کننده و تامین کننده پیشرو انواع سپتیک تانک پلی اتیلن است که راه حل های سفارشی را برای نیاز های مختلف مشتریان ارائه می دهد.

سپتیک تانک پلی اتیلن شرکت هلدینگ صنایع برتر ایران با دوام و کاربردی است و در برابر شرایط شدید در هر شرایطی سازگار است و برای استفاده های صنعتی و نهادی ایده آل است. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سپتیک تانک پلی اتیلن و نحوه تولید آن ها به سایت هلدینگ صنایع برتر ایران مراجعه نمایید.

جهت ثبت سفارش با ما در تماس باشید: 02186127232 – 09129536702 – 09127065945

سپتیک تانک